اخبار

علت برداشت های مختلف از یک پیام رسانه ایِ واحد

🔹به علت تفاوت های سنی، تربیتی و آموزشی، هیچ دو نفری را نمیتوان یافت که یک فیلم واحد را همانند یکدیگر ببینند و یک قطعه موسیقی
واحد را همانند یکدیگر بشنوند. حتی اعضای یک خانواده نیز یک نمایش تلویزیونی را مثل هم نمی بینند.
🔺 ایـن مفهوم، نظریه ای را که می گوید
تماشاگران تلویزیونی و دریافت کنندگان پیام ها صرفاً مخاطبانی انفعالی هستند که مورد هـدف رسانه ها قرار دارند را رد می کنـد؛ زیرا اکثر
مخاطبان حتی نوجوانان نیز همواره می کوشند مفهوم آنچه را کـه می بینند، می شنوند یا می خوانند، درک کنند.

🔸هر چه راجع بـه آنچه در اطراف ما می گذرد پرسش های بیشتری مطرح کنیم، پیرامون پذیرش یـا رد پیام های رسانه ای و اطلاعات دریافتی، آگاهی بیشتری کسب میکنیم، خواه این اطلاعات از یک سریال کمدی تلویزیونی، یک بازی رایانه ای، یک نوار موسیقی، یک پیام بازرگانی مطبوعاتی یا تلویزیونی و یا یک فیلم سینمایی دریافت شده باشد.

🔹بنابراین ملاحظه می شود که یکی از پیامدهای تحلیل و درک پیام های رسانه ای، بالا رفتن آگاهی در جامعه است که می تواند منجر به تقویت ساختارهای دموکراتیک جامعه شود.

🔺بر اساس این رویکرد، شهروندِ مسئولِ آگـاهِ پردازشگر، موثر و کارآمد بوجود می آید که پایه و اساس آینده جامعه دموکراتیک است.

🔸 افراد باید پیوسته به میزان اطلاعات خـود بیفزایند و سعی کنند این تکه های اطلاعاتی را به گونه ای سازماندهی نمایند که در جای خود و به نحو احسن از آنها بهره مند شوند.
ترکیب اطلاعات، پردازش، ارزیابی و نقادی آن نیز اهمیت دارد و افراد باید همواره سعی کنند به اطلاعات خود عمق وسعت و جهت بیشتری دهند و از سطحی نگری اجتناب نماینـد.

🔹دسترسی به سطوح بالای اطلاعات میتواند نگرش های معقول و ثابتی بـه فرد بدهد، به طوری که او را توانمند می کند تا از سطح دانش و فهمیدن به سطوح بالاتر حرکت کرده و خود تولید علم نمایند و اطلاعات را بـه نقد کشیده یا به آن بیفزایند.

🔅امروزه دسترسی به اطلاعات به سادگی صورت می گیرد؛ زیرا در خصوص موضوعات معین، اطلاعات گونـاگونی از رویکردها و مناظر مختلف وجود دارد و امکان روزآمد کردن اطلاعات به راحتی و با سرعت زیاد فراهم است، از طرف دیگر فراهم آمدن امکان تعامل در رسانه های جدید موجب شده است که فرد صرفاً شنونده و پذیرنده دیدگاه های دیگران نباشد بلکه خود بعنوان یکی از طرفین مـاهر و فعال در مباحث شرکت جوید.
🔺 این مسئله باعث می شود کـه افراد هـم فرصت و جرات ابراز عقاید خود را داشته باشند و هم مـسئولیت عقایـد و رفتارهای خود را بپذیرند و فعالانه دست به گزینش و پـردازش اطلاعـات بزنند و به آسانی یکسری اطلاعات بسته بندی شده را قبول نکنند.

“ژئوپلیتیک رسانه”

انتهای پیام

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا