اخبارفیلم و عکس

ویدئو| رسانه‌های اجتماعی چگونه بر نوجوانان تأثیر مثبت می‌گذارند؟

بسیاری از والدین از اثرات منفی رسانه‌های اجتماعی بر فرزندانشان نگران‌اند اما این رسانه‌ها علاوه بر اثرات منفی، نکات مثبتی هم دارند که در این ویدئو به آن می‌پردازیم.

یکی از دغدغه‌های همیشگی مردم وجود ابزارهای خوب و مناسب برای ارتباط بوده و هست. با توجه به سبک زندگی امروز، شبکه‌های اجتماعی یک ابزار مناسب و درعین‌حال قدرتمند و بانفوذ محسوب می‌شوند. جالب است بدانید بعضی از بازی‌های رایانه‌ای به گیمر یا همان بازیکن امکان ارتباط با دیگران را می‌دهد. این نکته مهم است که بیشتر مشتری‌های این بازی‌ها نوجوانان و جوانان و افراد کم سن و سال هستند. البته سایت‌های چت و گفت‌وگو هم برای این کاربران محبوب است زیرا راه آسان و مطمئنی برای ارتباط با دیگران، مخصوصاً با همبازی‌های اینترنتی یا همسالان همفکر است. بنابراین می‌توان گفت که شبکه‌های اجتماعی می‌توانند به این نسل در بسیاری از زمینه‌ها کمک کنند. شاید از خود بپرسید چگونه؟

اولین نکته سواد رسانه‌ای دیجیتال است. اگر این واژه را معادل مهارت استفاده از اطلاعات و ارتباطات بدانیم پس جست‌وجو، بارگذاری یا دانلود اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی به این گروه سنی کمک می‌کند تا توانایی‌هایش را افزایش دهد. یادگیری مشارکتی از دیگر مزایای شبکههای اجتماعی است. شرایط امروز جامعه نشان داده که می‌توان برای کارهای آموزشی و تحصیلی کودکان و نوجوانان از شبکه‌های اجتماعی استفاده کرد.

به‌کارگیری خلاقیت هم نکته بعدی است که باید به آن توجه شود. وجود تصاویر و برخی از فیلم‌های آموزشی می‌توانند به کودکان و نوجوانان کمک کنند تا خلاقیت خود را در زمینه‌های مختلف به‌کار گیرند.

یکی دیگر از مزایای رسانه‌های اجتماعی بر کودکان و نوجوانان ایجاد ارتباط سالم با دوستان و اقوام در شبکه‌های اجتماعی است که می‌تواند تأثیرات مثبتی بر ذهن نوجوانان داشته باشد و آن‌ها را به سمت ارتباطی صمیمی‌تر هدایت کند.

نکته مهمی که باید مدنظر قرار گیرد این است که همه این اتفاقات خوب زمانی برای فرزندان رخ می‌دهد که والدین، خود را به سواد رسانه‌ای و اطلاعاتی مجهز کنند.

در ادامه این ویدئو را ببینید:

 

گروه سوادرسانه خبرگزاری فارس

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + پنج =

دکمه بازگشت به بالا