همه چیز درباره دیتاژورنالیسم از نگاه دکتر شکرخواه
دکتر یونس شکرخواه در یادداشتی نوشته است:
#دیتاژورنالیسم | تبدیل مفاهیم به سازههای روزنامهنگارانه
دیتا ژورنالیسم یا دادهنگاری[۱] که عدهای هم از آن تحت عنوان روزنامهنگاری داده محور[۲] نام میبرند تحولی بزرگ در دنیای تبدیل مفاهیم به سازهها به شمارمیآید و دارد در عمل به یک استاندارد مهم در صنعت ارتباطات تبدیل میشود.
دیتا ژورنالیسم در واقع شکلی متکاملتر و ترکیبی از اینفوگرافها و نیوزگرافها است که اکنون به یکی از روندهای مورد علاقه کاربران مینیمالخوان در دنیای اینترنت تبدیل شده است. کاربران این زمانه در جست وجوی راههای کوتاهتر برای دسترسی به بیشترین اطلاعات و در جذابترین فرمتها هستند، دو میلیارد هستند و روز به روز به تعداشان افزوده میشود و همینها هستند که ناشران و تولیدکنندگان محتوا را به پذیرش دگرگونیهای بنیادین وادار ساختهاند. این کاربران از علاقهمندان پر وپا قرص روزنامهنگاری داده محور هستند.
آنلاین ژورنالیستهایی که در عرصه دیتا ژورنالیسم کار میکنند با تجزیه کردن دادهها و طبقهبندی آنها و مرز گذاری و فیلترگذاری برای تحلیل عمقیتر دادهها وبرای پردازش بهتر دادههاٰ پایههای شاخهای جدید از ژورنالیسم را گذاشتهاند.
روزنامه گاردین از جمله رسانههای پیشتاز درعرصه دیتا ژورنالیسم است. وب سایت گاردین بخشی به نام دیتا دارد که یکی از زیرمجموعههای این بخش دیتابلاگ است که به واقع وبلاگی برای تمرین و نمایش روزنامهنگاری داده محور به سردبیری سایمون راجرز بود که به گوگل پیوست. او در سال ۲۰۱۱ جایزه روزنامهنگار برتر را از انستیتو اینترنت کسب کرد.
حالا نویسندگان این وبلاگ نظیر کوین اندرسون از عصر طلایی دیتاژورنالیسم حرف میزنند و یا خود سایمون راجرز در تعریف دیتا ژورنالیسم میگوید: کار ما فقط ارائه محتوای گرافیکی با جذابیتهای بصری بالا نیست. کار ما گزارش و روایت مطالب به بهترین شیوه ممکن است. جستوجو برای شیوههای جدید و روایت بهتر ماجراها، رکن اصلی کار ما است.
دکتر مریم سلیمی روزنامهنگار و مدرس دانشگاه در زمینه تدوین ادبیات دیتاژورنالیسم تلاشهای گستردهای داشته است و تجارب نظری و عملی نامبرده می تواند به درک عمیقتر این تحول کمک کند.
۱. data journalism
۲. data-driven journalism