
خالق اثر «رژیم مصرف رسانهای» گفت: کرونا اهمیت ارتقا و تجهیز به سواد رسانهای را گوشزد کرده و نشان داد چگونه بیسوادی رسانهای میتواند قربانی بگیرد و چطور در دنیای شبکهای زودباوران قربانی میشوند.
معصومه نصیری خالق اثر «رژیم مصرف رسانه ای» در گفت و گو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در دوران کرونا لشگر شایعهسازان و تولیدکنندگان اخبار جعلی با تمسک به نیاز افکار عمومی برای دریافت اخبار و اطلاعات، به سمتی حرکت کردند که نگرانی، ترس، اضطراب و مخدوش سازی افکار عمومی را پی گرفتند؛ اقدامی که اعتراضات جهانی را نیز با خود همراه کرد.
وی ادامه داد: مردم این دست اخبار را مصداق آزار خود قلمداد کرده و از مالکان رسانهها خواستند برای این وضعیت چارهای بیندیشند چراکه پمپاژ این حجم از اخبار بد و ناامیدکننده که با چاشنی شایعه و جعلیات هستند، روح آنها را آزار داده است.
خالق اثر «رژیم مصرف رسانهای» تصریح کرد: کرونا اهمیت ارتقا و تجهیز به سواد رسانهای را گوشزد کرده و نشان داد چگونه بیسوادی رسانهای میتواند قربانی بگیرد و چطور در دنیای شبکهای زودباوران قربانی میشوند.
وی بیان کرد: این ویروس گویی آمده بود که نداشته های ما را بهمان یادآوری کند و بگوید اگر تا دیروز سواد رسانهای امری لاکچری و تزئینی محسوب میشد، امروز این مهارت و دانش پلی است که شما را از ورطه خطرات رسانهای به سمت استفاده رسانهای همراه با ثمرات رهنمون میسازد.
نصیری اظهار داشت: کرونا باعث شد رسانههای جریان اصلی، ماهیت آگاهی بخشی و اطلاعرسانی شبکههای اجتماعی را بیشتر به رسمیت شناخته و از این بازوی مؤثر برای انجام وظایف ذاتی خود نیز بهرهگیری کنند. البته عدم ورود به هنگام برای خنثیسازی یا اطلاعرسانی درباره شایعات و محتواهای حاوی جعل و فریبکاری از سوی رسانههای جریان اصلی انتقادات جدی را متوجه این دسته از رسانهها کرد.
وی خاطرنشان کرد: کرونا تأکید کرد رسانه علاوه بر وظیفه آگاهسازی و اطلاعرسانی باید شیوهنامههای موثری جهت صیانت از مخاطبانش را نیز داشته باشد تا در سایه اطلاعرسانی، امنیت روانی مخاطبان را برهم نزند، چراکه استرس و فشارهای روانی منجر به مستعد بودن برای بروز بیماریهای جسمی نیز میشود.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران تصریح کرد: این ویروس نشان داد رسانهها باید مرز باریک اطلاعرسانی آزاد و شفاف با اطلاعرسانی بارشی را بدانند و برای ادامه مسیر برای مدیریت افکار عمومی دقیقتر وارد میدان شوند.
وی بیان کرد: کرونا شیوههای مرسوم حکمرانی را نیز به چالش کشید و سبب شد حاکمیتها به سمت بازتعریف وظایف و مسئولیتهای خود در قبال شهروندان در قالبهای جدید بروند. اقتصاد دیجیتال، آموزش آنلاین و برخط، خریدهای اینترنتی، جلسات مجازی و اساساً زندگی بر مبنا و پایه هوش مصنوعی و اینترنت جای خود را در ادبیات حکمرانی در جهان باز کرد.
نصیری اظهار داشت: کرونا سبب شد حاکمیتها دریابند عصر بیتوجهی به مقوله مهم هوش مصنوعی بسر آمده و مسئولان بهواسطه مزایای گوناگون این فناوری باید آن را به رسمیت شناخته و به سمت شهر هوشمند، شهروندی هوشمند و حکمرانی هوشمند حرکت کنند، آنچه رخ داد سبب شد دولتها بدانند که باید هوش مصنوعی را بهعنوان یکی از حوزههای استراتژیک خود برای دنیای دیجیتالی پساکرونا قلمداد کنند.
وی ادامه داد: موارد ذکر شده بخشهای کوچک اما مهمی از جهانی است که برساخته از کروناست. جهان پساکرونا احتمالاً به عنوان گامی بلند و جهشی جدی برای آینده تحولات بشری قلمداد شده و مناسبات دیگر میل به بازگشت به قبل را هم نداشته باشد. مردم دنیا یاد گرفتند بدون عبور و مرورهای شهری هم میتوانند فعالیت کنند و حاکمان نیز دریافتند صرف هزینه برای هوشمندسازی شهرها هدر رفت منابع محسوب نمیشود.
عضو انجمن سواد رسانه ای ایران با اشاره به این موضوع که کرونا ما را با کمبودها و واقعیتهایمان روبرو کرد، گفت: هابرماس بهدرستی اشاره کرده است «هیچگاه تا به امروز ما چنین آگاهی نسبت به جهل و اجبارمان در شرایط زندگی تحت شرایط نامعلوم نداشتهایم». کرونا با ترسیم نادانستههای ما و با به چالش کشیدن توانایمان در مدیریت شرایط نشان داد دنیای پساکرونا میتواند جهشی بهسوی آگاهی و توانمندی باشد.
خالق اثر «رژیم مصرف رسانهای» تصریح کرد: در کتاب پیش رو سعی شده است به کرونا در آیینه رسانه پرداخته شده و نگاهی به ضرورتها و بایستههای اطلاعرسانی بحران و ویژگیهای آن داشته باشیم. اینکه مهارت و دانش سواد رسانهای و اطلاعاتی چگونه ما را به شهروندانی دقیقتر در مواجهه با انواع محتواها تبدیل خواهد کرد و ویژگیهای جهان پساکرونا چه هستند و حاکمرانی دیجیتال چگونه آیندهای را برایمان ترسیم خواهد کرد.
وی بیان کرد: رسانه به معنای همهجانبه آن دیگر تنها اطلاعرسان و آگهی بخش نیست. در این بستر زمانی، رسانه آموزش میدهد، اقتصاد قرنطینهای را هدایت میکند، امید میآفریند، با گمراهی مقابله کرده و عزم عمومی برای مواجهه با تحولات را ایجاد میکند.
نصیری در پایان خاطرنشان کرد: رسانه امروز بهسان قطعهای استراتژیک از پازل تحولات جهانی میتواند سامان دهنده یا برهم زننده نظم و امنیت باشند. میتواند یاری گری مخاطب باشد یا ضدمخاطب رفتار کند. اما هر آنچه هست رسانه با همه کارکردها امروز توانسته جهان را از مرحله بحران به سمت فراگیری عمومی نحوه مقابله با بحران و اشتراکگذاری تجربیات به شکل فراسرزمینی کند.
انتهای پیام