بصیری: مسئولان و مردم تمایلی به ترک مخدر رسانه ندارند

برنامه «دنیای شیشهای» با موضوع سواد رسانهای و حوزه آموزش با حضور دکتر مسعود بصیری، کارشناس رسانه، مدرس دانشگاه و مسئول سازمان بسیج رسانه روانه آنتن رادیو گفتوگو شد.
مسعود بصیری در آغاز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات عصر حاضر همزمان با عبور از سنت به مدرنیته با رسانهها عجین شده است، اظهار کرد: حجم زیادی از تصمیمات در دنیای مدرن امروز، تحت تأثیر رسانههای قرار گرفته است.
وی افزود: در بسیاری از امور دنیای مدرن توانستهایم یک راهکار مناسب پیدا کنیم. البته راهکارها بیشتر معطوف به مسائل فیزیکال و قابل لمس مانند حوزه تغذیه و آب و هواست که قوانین مشخصی در راستای آن در مجامع بینالملل و داخلی وجود دارد و مورد توجه است.
مسئول سازمان بسیج رسانه با تأکید بر اینکه حوزه سواد رسانه تحلیلی و مفهومی است، عنوان کرد: به دلیل پیچیدگیهای این فضا، نیازمند برنامهریزی طولانیمدت و دغدغه مند از مدیران آموزشی و ادارهکننده سیستمهای اجرایی هستیم. متأسفانه میل به سواد رسانهای در کشور ما چندان بالا نیست چون مقامات و مسئولان اجرایی دغدغه آموزش سواد رسانهای ندارند و درگیر مسائل دیگر در حوزههای اجتماعی هستند.
بصیری در بخش دیگری از برنامه دنیای شیشهای رادیو گفتوگو عنوان کرد: از آنجایی که رسانه هنوز به صورت کامل جایگاه خود را در ایران و حتی کشورهای پیشرفته دنیا به دست نیاورده است، به یک معضل تبدیل شده است که همه در پی حل آن هستند.
وی رسانه را ابزار نفوذ و قدرت بسیاری از کشورها و سیستمها دانست و اظهار کرد: صاحبان رسانه در دنیا تمایل چندانی به آگاهی بخشی به مخاطبان در راستای تفکیک حقیقت از دروغ ندارند چراکه این کار تسلط بر حوزه رسانه و ابزار فشار و کار را از آنها میگیرد.
بصیری خاطرنشان کرد: دغدغه آموزش سواد رسانهای باید توسط رسانهها ایجاد شود. این در حالی است که انگشت اتهام به سوی تعداد زیادی از آنها دراز است چراکه بسیاری از آنها چه در داخل و چه در خارج دست به فریب افکار عمومی میزنند. رسانهها مردم را برای شنیدن خبرهای مختلفی مانند مسائل مربوط به سلبریتی ها و حوادث یا درگیریها که معمولاً اساتید حوزه سواد رسانه به آنها نقد جدی دارند، تنها با هدف جذب مخاطب تشویق میکنند.
این مدرس دانشگاه تأکید کرد: زمانی که به رسانه به عنوان مخدر نگاه میکنیم، فریب خوردن از آن لذت دارد و حرفهای غلط اما زیبا مشتری پیدا میکنند. با وجود این اتفاقات چه دلیلی برای نگاه نقادانه وجود دارد وقتی که آنها را دوست داریم خود را فریب میدهیم. اگرچه آموزههای دینی در کشور ما حقیقتطلبی و جستجوی حق را تقویت میکند اما مسئولان، رسانهها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.
مسئول سازمان بسیج رسانه گفت: زمانی که به رسانه به عنوان مخدر مینگریم، فریب خوردن از آن لذت دارد و آنطور که به نظر میرسد مسئولان، رسانهها و حتی مردم دوست ندارند از این مخدر دوری کنند.