اخبار

بحران نمایی با سواری روی مشکلات اقتصادی مردم

🔻فردی در یکی از شبکه های اجتماعی با انتشار اعلامیه یک کودک دانش آموز #مدعی شده است او به دلیل نداشتن گوشی همراه مناسب برای دریافت آموزش خود را در دیر استان بوشهر به دار آویخته است. بلافاصله نیز متنی به نقل از معلم این دانش آموز منتشر می شود و….

🔻اولین تاثیر پیام برانگیختن احساسات مخاطب است. مخاطب به محض احساساتی شدن، کمتر به سمت راستی آزمایی و سنجشش صحت ادعاهای رسانه ای می رود. آن را باور می کند و نسبت به آن وارد کنشگری می شود و به این ترتیب بدون اراده در خدمت سیستم و #چرخه_توزیع_شایعه قرار می گیرد.

🔻خبر خودکشی دانش‌آموز اهل دیر به نداشتن تلفن همراه در نهایت #تکذیب شد و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام کرد: براساس تحقیق و بررسی‌های میدانی و مستندات جمع آورشده، این مرحوم از روز بازگشایی مدرسه‌ها در ۱۵ شهریور ماه تا روز حادثه بنا به درخواست ولی دانش‌آموز بدلیل شرایط کرونایی در مدرسه حضور نداشته و آموزش خود را از طریق شبکه شاد پیگیری می‌کرده ‌است.

🔻این دانش آموز در این مدت با استفاده از تلفن همراهی که مدیر مدرسه با هزینه شخصی در فروردین ماه ۹۹ به وی اهدا کرده بود تا آخرین ساعت روز حادثه در سامانه شاد به صورت فعال و در کلاس‌های درس مجازی آنلاین شرکت داشته ‌است. (این یعنی تلفن همراه این دانش آموز فرسوده یا نامناسب نبوده است) و همه مستندات اعم از فایل‌های صوتی، تصویری، تکلیف و تمرین‌های درسی دانش‌آموز در گروه درسی موجود است.

🔻با قبول اینکه هستند دانش آموزانی که از امکانات مناسب برای دریافت آموزش مجازی برخوردار نیستند، اما گویی عزمی برای #بحران_نمایی وجود دارد. در عصر تنوع و تکثر محتواها، شما می توانید چیزی را ببینید و نکته ای را باورکنید که اساسا با آنچه هست تفاوت جدی دارد.

✍️معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه ای

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا