اخبار

شایعاتی که واکسن کرونا را نشانه رفته است

«واکسن» این روزها به یکی از کلیدواژه‌های ثابت هجمه‌های رسانه‌ها و شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان تبدیل شده است.

از شایعه تا واقعیت: ادعای یکی از روزنامه‌های کشور مبنی بر فروش واکسن روسی کرونا در بازار ناصرخسرو، کافی بود تا شبکه‌های اجتماعی بخش زیادی از برنامه‌‌های خود رابه این موضوع اختصاص دهند.

علاوه بر اینکه شرایط خاص نگهداری این واکسن، فروش در بازار ناصرخسرو را عملاً غیرممکن می‌کند، معاون داروی سازمان عذا و دارو هم تاکید کرد حتی یک واکسن کرونا نیز وارد ایران نشده است. وی همچنین خرید هرگونه دارو خارج از شبکه می تواند عوارض جبران ناپذیری داشته باشد.

* شایعه ورود محموله واکسن‌ها
هفته پیش نیز خبری با عنوان «ورود نخستین محموله واکسن‌های کرونا به ایران» توسط برخی رسانه‌ها و در بین کاربران شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.در این خبر آمده بود که یک شرکت هواپیمایی ایرانی، عملیات انتقال واکسن‌های خریداری شده‌ ایران از کره جنوبی را انجام داده و محموله به تهران رسیده است.

علیرضا وهاب‌‌زاده، مشاور وزیر بهداشت، با تکذیب این خبر، اعلام کرد: لیست کشورهایی که واکسن کرونا دریافت کرده‌اند مشخص است و تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده‌نشده است.

* حمله به واکسن ایرانی

اما این نخستین شایعه‌ای نبود که شایعاتی درباره واکسن به راه افتاد. از زمانی که زمزمه تولید واکسن ایرانی کرونا رسانه‌ای شد؛ شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان شروع به هجمه علیه این واکسن کردند.

در هفته‌های پیش رسانه‌های ضدانقلاب همزمان با بزرگنمایی درباره شروع واکسیناسیون در کشورهای مختلف، شایعه عدم خرید واکسن ایرانی را در دستور کار خود قرار دادند.

این هجمه ها درحالی است که مسئولان ارشد دولت از جمله رئیس جمهور و وزیر بهداشت گفته اند که همزمان با تولید واکسن داخلی، بهترین واکسن خارجی را خریداری می کنند. در آخرین خبر نیز رئیس کل بانک مرکزی از پیش‌پرداخت برای دریافت ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن کوواکس خبر داد.

واقعیت این است که کشورهای تولیدکننده واکسن هم هنوز نتوانستنه‌اند بیش از یک دهم جمعیت کشورشان را واکسینه کنند، از سوی دیگر برخی کشورها هم قرار شده در ازای اینکه مردمشان موش آزمایشگاهی شود، واکسیناسیون را آغاز کنند، بسیاری از کشورهای همسایه هم برخلاف تبلیغات چند هفته گذشته هنوز واکسیناسیون را شروع نکردند و فقط در حد اعلام بوده است.

* شایعات «کوویران»

در زمان اولین تزریق انسانی واکسن کرونا در ایران هم شایعات زیادی درباره واکسن کوویران در فضای مجازی منتشر شده بود؛ شایعاتی از جمله این که تزریق واکسن نمایشی و جلوی دوربین بوده و یا اصلا واکسن تزریق نشده.

اما انتشار فیلم ها و تصاویر از لحظه تزریق واکسن بر روی مخبر، دختر رئیس ستاد فرمات حضرت امام(ره) این شایعات را از بین برد.

* واکسن سال ۲۰۲۲ به ایرانی‌ها می‌رسد
هفته‌های پیش نیز مطلبی به نقل از مجله اکونومیست در شبکه‌های اجتماعی بازنشر شد که در آن نوشته شده بود  ایران در سال ۲۰۲۲میلادی به واکسن کرونا برای واکسیناسیون خواهد رسید.

در بررسی‌های انجام‌شده مشخص شد، این ادعا با تحریف و تقطیع آمار اکونومیست نوشته شده و واقعیت آن است که در مجله اکونومیست طی برآوردی، ادعا شده است که در تاریخ ذکر‌شده پس از واکسیناسیونِ گروه‌های خاص، از جمله کادر درمان وسالمندان، واکسیناسیون به صورت گسترده در دسترس عموم خواهد‌بود. در واقع رسانه‌های معاند به مطلبی استناد کرده‌اند که خود یک ادعا بوده و به هیچ وجه قطعی نیست.

منبع: خبرگزاری فارس

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا