اخبار

«کمبود نان» از قحطی نمایی تا قیام؛ به روایت بیگ دیتا

به گزارش عصر هوشمندی، کافی است به خط خبری و روایی رسانه‌های فارسی زبان خارج از کشور نگاهی بیندازید؛ #بحران کلیدواژه پرتکرار هفته‌های اخیر آن‌هاست. التهاب آفرینی و دامن زدن به ناامنی غذایی درجامعه به بهانه کمبود آرد و نان و القاء احتمال جیره‌بندی نان در ایران، بحران بین مسئولان و سردرگمی در کنترل کرونا، بحران او سقوط اقتصاد ایران و … تنها چند نمونه کوچک از انبوه محتواهای تولیدی با هدف پمپاژ ترس و اضطراب عمومی با هدف کاهش تاب‌آوری عمومی است.

اما با نگاهی به بیگ دیتا تولید شده با هدف قطحی نمایی نان و نمایش ناتوانی ایران در تامین نان شب مردم، خط روایت پنهان ذیل این گزاره را درخواهیم یافت.

رصد دیتاک درباره این موضوع طی یک ماه اخیر در بستر توئیتر نشان می‌دهد موضوع نان با بیش از ۱۰۳ هزار توئیت، ۷۶ هزار ریتوئیت و ۴۱۷ هزار لایک مورد توجه قرار گرفته و در دو بازه زمانی ۱۴ مهر ماه و پنجم آبان ماه پیگیری شده است.

هشتگ #Bread_Not_Bullets با ۱۵۶۱۴ بار تکرار، #ارومیه_نان_ندارد با ۶۲۴۵ بار استفاده و #نان با ۲۰۸۳ مورد هشتگ‌های به‌کاربرده شده در فضای توئیتر بودند.

اما نکته جالب توجه این است که این هشتگ‌ها اکثرا توسط اکانت‌های سلطنت‌طلب و معاندین و اساسا جبهه معارض با ایران در این پلتفرم مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

این هشتگ‌ها که با هدف ناتوان نمایی ایران در تامین نیاز غذایی حداقلی شهروندانش پیگیری شده، آنجا معنادارتر می‌شود که در کنار هشتگ‌هایی همچون اعتراضات سراسری، آبان خونین، قحطی، خیزش محله محور، قیام تا پیروزی، فریاد و سال سرنگونی پیگیری شده است. هشتگ‌هایی که با هم‌افزایی رسانه‌های فارسی زبان با هدف #مهندسی_اجتماعی برای نیل به #بحران_اجتماعی پیگیری می‌شود.

«بحران»، «پنهان کاری»، «ناتوانی»، «کشته سازی»، «قهرمان سازی» و «شکاف بین مسئولان» و… روایت‌هایی است که طی روزها و ماه‌های آینده توسط رسانه‌های غیر همسو با ایران جهت القای ناکارآمدی و برانگیختن احساسات مردم پیگیری و برجسته سازی خواهد شد. طراحان این موضوعات زمانی موفق خواهند بود که هم افزایی یا تعلل تعمدی داخلی نیز با آن‌ها همسو شده باشد.

معصومه نصیری ـ کارشناس رسانه

 

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + 18 =

بستن