اخبار

چرا بی اعتبارسازی کتاب‌های درسی در دستور است؟

به گزارش عصر هوشمندی، معصومه نصیری ـ مدرس سواد رسانه‌ای نوشته است:

🚦این روزها شاهد تلاشی ساماندهی شده درباره کتاب‌های درسی هستیم؛ از کمپین‌هایی که توسط برخی کانال‌های هدایت شده با موضوع «کتاب‌های درسی ایران» راه‌اندازی شده و در قالب کشف تحریف، خود به #تحریف‌کنندگان واقعیت تبدیل شده‌اند تا حذف برخی جملات و افزودن عبارت‌های موردنظر طراحان این مغالطات در کتاب‌ها و ارائه به مخاطب برای ایجاد انحراف عمیق و مبتنی بر جعل در افکار عمومی …

🚦اکثر این جعلیات و واقعیت سازی‌های رسانه‌ای هم مربوط به دروس مبنایی آموزش‌وپرورش مانند دین و زندگی، قرآن، تفکر و سواد رسانه‌ای، مطالعات اجتماعی و ….است. یک نمونه ساده‌اش تولید #دیس_اینفورمیشن درباره کتاب «تفکر و سواد رسانه‌ای» پایه دهم است. متنی به کتاب نسبت داده شده که در هیچ کجای آن نیامده است. شاید یکی از دلایل این جعل و وارونه نمایی ترس از تربیت شهروندان هوشمند در مقابله با همین فریب‌های رسانه‌ای باشد.

🚦طراحان، در این روش با حذف متن اصلی، افزودن تصاویر موردنظر خود به صفحات کتاب و نسبت دادن برخی عناوین اغواگر و تحریک‌کننده احساسات مخاطبان، محتوایی که اساسا دروغ است را به متن کتاب‌های درسی منتسب می‌کنند.

🚦فراموش نکنیم #ایجاد_تغییرات_ماهوی یکی از تکنیک‌های جنگ نرم است. در این روش نهادها، اصول و مبناها را در یک جامعه موردحمله قرار می‌گیرند و بی‌اعتبار می‌شوند.

♨️نکته: امروز فهم گفتمانی محتوای رسانه‌ها حائز اهمیت است. باید از متون مختلف رسانه‌ها به گفتمان‌های مطرح شده توسط آن‌ها پی برد. امروزه داشتن #سواد_تحلیل_گفتمان_رسانه‌ای به‌عنوان یک راهبرد فکری- عملیاتی برای تشخیص گفتمان‌های گوناگون نه تنها برای جامعه ما ضروری است. سطح آموزش‌های رسانه‌ای باید فراتر از انتخاب رسانه مناسب یا تعیین چه چیزی باید خوانده شود باشد و این امر به‌جز با تحلیل محتوای رسانه‌ای و سواد تحلیلی امکان‌پذیر نیست.

 

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 + دوازده =

همچنین ببینید

بستن
بستن