اخبار

پروژه‌ی هشتگ‌ها و اثرات پنهانشان بر افکار عمومی!

داده‌ها درباره «زندگی نرمال» چه می‌گویند؟

 

به گزارش عصر هوشمندی، هشتگ به عنوان یک نشانه برای برجسته کردن معانی خاص در شبکه‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر ترکیبی از کاراکترها که با علامت # شروع شده باشد، یک هشتگ است و هر هشتگ، اگر توسط تعداد کافی از افراد ترویج شود، می‌تواند یک «trend» باشد و کاربران بیشتری را به بحثی که از آن هشتگ استفاده می‌کند، جذب کند. حالا اگر هشتگی ساخته و بتواند ترند شود یعنی توانسته با افکار عمومی اصابت کرده و آن‌ها را برای استفاده از خود، اقناع کند. هر چند این روزها ربات‌ها و ابزارهای هوشمند نیز در این ترندسازی‌ها نقش آفرینی می‌کنند، اما اینکه افکار عمومی در چه پروسه‌ای پشت سر یک هشتگ قرار می‌گیرد موضوعی دارای اهمیت است.

این هشتگ‌ها از ترویج یک موضوع گرفته تا ایجاد الگو یا مطالبه جدید دارای کاربرد هستند. حتی می‌توانند تا تعمیق هویت‌های برساخته از شبکه‌های اجتماعی نیز پیش رفته و جمع گرایی در راستای تحقق یک خواست درست یا نادرست اجتماعی و سیاسی را پیگیری کنند.

با این وصف و با عنایت به برخی کارکردهای مورد اشاره، برخی هشتگ‌ها قابلیت ایجاد گزاره‌های جدید برای نیل به #اهداف_آتی را دارند و با این هدف نیز ساخته می‌شوند. این هشتگ‌ها گاهی بعنوان نیروی پیشران یک حرکت اجتماعی، گاهی برای القای حس همیاری، گاهی حس ناامیدی و یاس اجتماعی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. برخی از این هشتگ‌ها فراتر از کلمات نقش آفرینی کرده و موجب خود تحقیری ملی و حمله به عزت نفس ملی نیز می‌شوند.

#زندگی_نرمال به عنوان یکی از هشتگ‌های پرکاربرد این روزهای انواع پلتفرم‌ها از آن دسته از هشتگ‌هایی است که در پس این ظاهر مثبت و زیبایش در دل خود چیزی جز اقرار و اعتراف به کمبودها و #پمپاژ_حسرت و #یاس و #بدبینی ندارد. شما در ذیل بهره‌گیری از این هشتگ باید ابتدا به نرمال نبودن اعتراف کنید و برایش مصداق بیاورید. طراحان این هشتگ با بهره‌برداری از شرایط فعلی کشور و وضعیت اقتصادی مردم، به منظور تاثیرگذاری زیرآستانه‌ای بر روی افکار عمومی مهندسی پیام انجام داده‌اند.

رصد دیتاک از فضای مجازی نشان می‌دهد #زندگی_نرمال که به جهت عام بودن با دربرگیری بالای خود می‌تواند هر گروهی از مخاطب را با خود همراه کند، در یک هفته اخیر در کنار هشتگ‌های مرگ نرمال و زندگی سگی از سوی مخاطبان در #توییتر با بیش از ۲۸ هزار بار استفاده و در قالب ۲۰۶ پست در ساعت مورد استفاده کاربران قرار گرفته که ۳۰۶ هزار مخاطب با لایک خود آن را همراهی کرده‌اند.

این هشتگ در بستر #تلگرام با ۷۰۹ پست و ۳ میلیون بازدید و در قالب ۱۰۲ پست متنی، ۱۲۷ ویدئو و ۴۱۵ عکس از مجموع ۲ و میلیون ۶۰۰ هزار کانال پیگیری شده است.

نکته جالب توجه این است که در بررسی روند انتشار این موضوع در تلگرام این است که از آنجایی که این هشتگ با موضوعات معیشتی و اقتصادی رابطه مستقیم دارد، در روز بازگشت بورس به روال عادی و آرام خود یعنی دوم مهر ماه در بالاترین میزان استفاده بوده است که این روند معکوس می‌تواند نشانگر تلاشی برای هدایت افکار عمومی به سمت خاصی حتی در شرایط مقطعی مطلوب باشد که البته بررسی بازار طلا و سکه و … در روز اوج گیری این هشتگ نیز همین وضعیت را تایید می‌کند.

نکته قابل توجه دیگر استفاده از این هشتگ در #صفحات_سرگرمی تلگرام است. این نکته به ما یادآوری می‌کند کانال‌های سرگرمی همانگونه که در بزنگاه‌ها ماهیت اطلاع‌رسانی سیاسی خاص پیدا می‌کنند و این کارکرد در کنار تاثیرات خزنده بر روی سبک زندگی ماست، در مواردی از این دست نیز علیه عزت نفس ملی اقدام می‌کنند.

همانگونه که حمایت خواسته یا ناخواسته از یک هشتگ چندی پیش منجر به صدور قطعنامه علیه کشور و تشدید تحریم‌ها بر ایران شد، برخی دیگر از هشتگ‌ها نیز هوشمندانه و با سوءاستفاده از شرایط این روزها، منجر به #استحاله_ملی می‌شوند. کشوری که دچار استحاله ملی شود ممکن است زندگی نرمال پیدا کند اما فاقد هویت شده است.

به قلم معصومه نصیری؛ مدرس سواد رسانه‌ای

 

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − 1 =

همچنین ببینید

بستن
بستن