اخبار

ما رسانه ها را کنترل می‌کنیم یا آنها ما را؟

 

ورود محصولات و ابزار های هوشمند در کشور و پایین بودن سواد فضای مجازی برای استفاده خانواده ها و اقشار مختلف، منجر به آسیب های جدی در سطح کشور شده است که متاسفانه در میان این، خردسالان، کودکان و نوجوانان در معرض شدیدترین این آسیب ها قرار دارند.

 

در چنین فضایی یکی از سوالات جدی ما باید این باشد که ما رسانه ها را کنترل می‌کنیم، یا رسانه ها ما را.

پاسخ صحیح مبتنی بر سواد رسانه ای و سواد فضای مجازی است. در این زمینه لازم است بدانیم که اگر سواد و مهارت لازم برای حضور در این فضا وجود نداشته باشد چه اتفاقی می افتد؟

 

در تحقیقی که یکی از اساتید علوم اعصاب در «دانشگاه MIT» ارل میلر انجام داده است، به این نتیجه رسیده که مغز ما به صورت ذاتی برای چند کار طراحی نشده و این یعنی هنگامی که تصور میکنیم در آن واحد داریم چند کار را انجام می‌دهیم، در واقع داریم از کاری به کار دیگر پرش می‌کنیم و به همین دلیل است که کارهای ما عمدتا ناقص است و به نتیجه دلخواه و اساسی نمی‌رسند.

 

همین مسئله باعث می شود که نورون ها یا سلول های مغز زودتر خسته شوند، مغز، سوخت بیشتری بسوزاند و به همان اندازه هم میزان اضطراب و تنش افراد افزایش یابد.

 

در این شرایط کارآیی به شدت پایین آمده و میزان هورمون‌های کورتیزوال و آدرنالین که هنگام مواجهه با تنش ترشح می شوند؛ افزایش می‌یابد و وقتی این هورمون‌ها در بدن افزایش یابند، عملکرد شناختی ما مختل خواهد شد.

 

حال شما در نظر بگیرید در کودک یا نوجوانی که هنوز به سن بلوغ نرسیده یا در آستانه سن بلوغ است. این میزان هورمون خارج از کنترل، درونش ترشح شده باشد که در اثر همین موضوع، اختلالات جدی در عملکرد شناختی او به وجود خواهد آمد و این کودک مظلوم از نقطه آغازین زندگی اجتماعی خویش، دچار مشکلات متعدد روانشناختی خواهد شد.

 

 #دشمنان_آنلاین_مسئولان_آفلاین

#علوم_شناختی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =

همچنین ببینید

بستن
بستن