اخبار

اکانت های جعلی؛ روش جدید برای بی اعتبارسازی رسانه های رسمی ایران

 

به گزارش عصر هوشمندی، معصومه نصیری_ کارشناس رسانه

 

چندی است جریانی با ایجاد اکانت هایی با نام خبرگزاری ها و رسانه‌های رسمی ایران اقدام به انتشار فیک نیوزها و شایعات با اسم این رسانه های میکند. نمونه های آن نیز لو رفتن سوالات کنکور توسط اکانت فیک باشگاه خبرنگاران جوان، درگذشت شجریان یا پاسخ شدیدالحن وزیر خارجه امارات به ظریف توسط اکانت فیک خبرگزاری ایسنا، اظهارنظر سعید طوسی توسط اکانت فیک خبرگزاری فارس و ….است که می تواند جریان صحیح اطلاع رسانی را دچار اختلال کند.

 

نکته اینجاست که این اخبار ساختگی در دل اخبار صحیح منتشر می شوند و این یعنی عزمی برای بی اعتبارسازی رسانه‌های کشور، سردرگمی مخاطبان و سخت شدن شرایط راستی آزمایی محتوا وجود دارد. خط بی اعتبارسازی رسانه‌ای در بزنگاه ها موجب تقویت جریان شایعه شده و مدیریت افکار عمومی را از مسیر صحیح خود خارج می‌کند. به نظر می رسد این بی اعتبارسازی رسانه‌ای تنها مقدمه ای است برای تحقق هدفی بزرگ تر که این گام نخست آن است.

 

در این شرایط رسانه های جریان اصلی باید ضمن مداومت در معرفی صفحات رسمی خود، در راستای صیانت از افکار عمومی، شکایتی را به صاحبان پلتفرم هایی که حساب های جعلی در آنها ساخته و فعالیت می کنند، ارائه کنند.

 

یادمان باشد اخبار جعلی و شایعات سرمایه اجتماعی جوامع را متاثر کرده و می تواند در مهندسی اجتماعی اثر گذار باشند و این، یعنی صیانت از مخاطبان اهمیت استراتژیک دارد. این روزها ایجاد اخلال در روند اطلاع رسانی کشورها از طریق ساخت اخبار جعلی و پمپاژ شایعات، موجب انحراف در روند تحلیل و نگرش مخاطبان است. تصاحب افکار عمومی و ایجاد تغییرات در ترجیحات مخاطبان گاهی از طریق ایجاد کانال انحرافی در فکر آنها رخ می دهد که طاعون عصر رسانه یعنی اخبار جعلی و شایعات، روشی سریع برای تحقق این امر هستند.

 

 

انتهای پیام

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × دو =

بستن